About Me

10 Teknik Yang Baik Untuk Menulis PROMPT (Arahan) Pada Aplikasi CHATGPT. Memang Mudah!

Demam ChatGPT yang melanda sekarang memang memudahkan urusan kerja ramai orang, termasuk guru di sekolah. Penggunaan ChatGPT secara kreatif boleh memberi impak positif kepada pengajaran guru dan pembelajaran murid di sekolah. Jom kita tengok 10 teknik yang baik untuk menulis prompt (arahan) yang efektif semasa menggunakan ChatGPT. 


Teknik Menulis Prompt Arahan ChatGPT yang baik
Teknik Menulis Prompt ChatGPT yang baik


1. Jelas dan Spesifik

Daripada anda menulis "Beritahu saya tentang sejarah Malaysia", bertukar lah kepada "Berikan gambaran tentang peristiwa penting dalam sejarah Malaysia dari zaman penjajahan hingga kemerdekaan". 


2. Berikan Konteks

Konteks dan perspektif adalah sangat penting dalam menentukan jawapan yang anda terima daripada ChatGPT. Contohnya, "Sebagai seorang guru Sejarah, saya memerlukan bahan untuk menjelaskan peristiwa penting dalam sejarah Malaysia. Bolehkah anda bantu saya?"

Kreativiti cikgu Sejarah gunakan ChatGPT dengan berkesanKreativiti cikgu Sejarah gunakan ChatGPT dengan berkesan
Kreativiti cikgu Sejarah gunakan ChatGPT dengan berkesan


3. Pecahkan Soalan Kompleks

Jika sebelum ini anda bertanya "Bagaimana saya boleh mengintegrasikan AI dalam pengajaran?" anda boleh mula pecahkan kepada soalan yang lebih kecil seperti, "Apakah aplikasi AI yang sesuai untuk pengajaran Matematik?" dan "Bagaimana saya boleh gunakan AI untuk menilai murid dalam kelas Sains?" Jangan tamak OK!

Buku AI Guru: Mahir Gunakan Prompt ChatGPT Dengan Prompt Engineering Framework
Buku AI Guru: Mahir Gunakan Prompt ChatGPT Dengan Prompt Engineering Framework


4. Nyatakan Tujuan atau Matlamat

Tujuan dan matlamat mampu memberi gambaran akhir kepada AI untuk mencadangkan jawapan terbaik kepada anda. So boleh mulakan soalan dengan "Saya sedang menulis modul pengajaran tentang penjagaan diri kanak-kanak Autism. Bolehkah anda memberi contoh aktiviti yang boleh membantu murid memahami konsep ini?"


5. Gunakan Format Yang Berstruktur

Mudahkan lagi jawapan yang anda cari dengan terus mencadangkan seperti format yang anda kehendaki. Sebagai contoh, "Sila sediakan rangka esei mengenai impak globalisasi dalam ekonomi Malaysia. Strukturkan esei tersebut kepada pengenalan, isi utama dan kesimpulan." Kerja jadi jauh lebih mudah kan?

Kreativiti Guru Ekonomi gunakan ChatGPT dalam pengajaran dan pembelajaran
Kreativiti Guru Ekonomi gunakan ChatGPT dalam pengajaran dan pembelajaran


6. Berikan Arahan Spesifik Mengenai Gaya Penulisan

Arahan spesifik yang jelas juga membantu guru mendapat jawapan terbaik daripada ChatGPT. Sebagai contoh,"Tulis perenggan penjelasan tentang fotosintesis dalam gaya yang sesuai untuk murid sekolah menengah" 


7. Sertakan Kata Kunci atau Frasa Utama

Kata kunci memainkan peranan penting dalam penulisan prompt ChatGPT. Sebagai contoh, "Terangkan konsep 'Machine Learning' dengan memberikan contoh penggunaan dalam industri teknologi maklumat"

Buku AI Guru: Mahir Menggunakan ChatGPT Dengan Prompt Engineering Framework
Buku AI Guru: Mahir Menggunakan ChatGPT Dengan Prompt Engineering Framework


8. Minta Contoh atau Analogi

Jika anda perlu huraian tambahan atau diterangkan dengan bahasa lebih mudah faham, maka minta ChatGPT untuk cadangkan analogi atau contoh dalam prompt anda. Contohnya "Bolehkah anda memberikan analogi mudah untuk menenrangkan teori relativiti Einstein?"


9. Tetapkan Panjang Jawapan

Kadang-kadang mungkin jawapan ChatGPT yang diberikan kepada anda terlalu ringkas atau terlalu panjang. Jadi untuk mengelakkan perkara seperti ini berlaku, boleh gunakan ayat "Sila terangkan kepentingan biodiversiti dalam ekosistem di Malaysia dalam 200 patah perkataan" Siap!

Kreativiti cikgu Sains gunakan ChatGPT dalam pengajaran
Kreativiti cikgu Sains gunakan ChatGPT dalam pengajaran


10. Gunakan Soalan Terbuka Untuk Diskusi Mendalam

Bagi mendapatkan jawapan dari perspektif lebih besar, maka guru boleh juga gunakan prompt seperti "Apakah pandangan anda tentang masa depan pendidikan dalam era digital? Sila huraikan dengan contoh yang relevan" 

Hala tuju AI (Artificial Intelligence) dalam Dasar Pendidikan Digital Negara
Hala tuju AI (Artificial Intelligence) dalam Dasar Pendidikan Digital Negara


Jangan lupa gunakan 10 teknik menulis prompt ChatGPT ini untuk mendapatkan respons yang lebih relevan, terperinci dan berguna seperti yang anda kehendaki. Sebagai seorang guru, kemahiran ini bukan saja dapat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran, tetapi juga dalam penyelidikan dan penulisan akademik anda. Setuju tak?


Membantu tak perkongsian ini? Jangan lupa komen dan kongsi artikel ini dengan rakan lain untuk penggunaan aplikasi ChatGPT dengan paling optimum!


P/s: Dapatkan Buku AI Guru: Mahir Menulis Prompt Menggunakan Engineering Process Framework


Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Playing video games can promote GeoGuessr persistence and resilience. Many games challenge players to overcome difficult levels, teaching them the value of not giving up and learning from failure.

    BalasPadam
  2. Connections Game is a puzzle-based game in which players must identify groups of objects that share a common quality or classification.

    BalasPadam
  3. Sertakan latar belakang atau konteks yang diperlukan agar model memahami situasi atau topik yang dimaksud. Misalnya, Mapquest Directions jika Anda ingin meminta penjelasan tentang suatu konsep, jelaskan mengapa Anda membutuhkannya.

    BalasPadam